3 Sebab Badan Letih Ketika Berpuasa | Cheyah Saripuddin

 

Pernah tak mengalami badan cepat letih ketika berpuasa? Padahal kita dah makan banyak ketika berbuka dan bersahur tetapi badan kita tetap rasa kurang bertenaga lagi-lagi diwaktu kemuncak iaitu dua tiga jam sebelum berbuka puasa.

 

Sebenarnya, salah satu sebab badan cepat letih ketika berpuasa adalah kerana badan kita mengalami dehidrasi disebabkan tidak cukup air. Erti kata lain, kita tidak minum air yang cukup mengikut keperluan badan iaitu lapan gelas sehari. Yelah selalu minum air dari pagi sampai malam tapi bila dah puasa ni perlu minum air sebelah malam sahaja. Pentingnya badan yang cukup air adalah untuk memastikan badan kita terhidrasi dengan baik.

 

Pengambilan gula yang tinggi juga menjadi salah satu sebab badan cepat letih ketika berpuasa. Ini kerana gula yang berlebihan akan mendorong pankreas untuk menghasilkan insulin yang bertindak menurunkan kadar gula dalam darah dan seterusnya menyebabkan badan bertambah lemah dan lesu.

 

Di bulan puasa, tipu jika tak rambang mata memilih makanan untuk berbuka terutamanya. Semua makanan kita nak rasa dan oleh kerana itulah kita terbabas makan makanan secara berlebihan. Tambah lagi, makanan yang tak seimbang dan tidak cukup nutrisi. Kesannya bukan sahaja badan cepat letih tetapi sistem penghadaman yang kurang baik.

 

Oleh itu, untuk mengelakkan masalah ini perlulah mengambil makanan yang seimbang dan cukup nutrisi yang diperlukan oleh badan. Contohnya minum proten Life Shake Elderberry

 

Kesan positif dari Puan Wani dimana beliau minum Life Shake Elderberry ketika berpuasa, beliau sangat berenegtic dan tak letih langsung walaupun beliau bershopping selama tiga jam, balik berbuka puasa, solat dan kemas rumah. Sepupu beliau pun perasan akan perubahan tenaga beliau. Alhamdulillah Allah izin.

 

Nak bertenaga macam Puan Wani boleh la dapatkan protein Life Shake Elderberry. Hubungi saya. di talian 010-2006 247.

Comments

Popular posts from this blog

Vitamin Kulit Terbaik Untuk Sihat dan Cantik - Cheyah Saripuddin

Perbezaan Vivix dan ResV Shaklee - Cheyah Saripuddin

Resepi Singgang Ikan Kembung - Cheyah Saripuddin